TÜKETİCİ HAKLARI « Kırıkhan Olay Gazetesi-Hatay'da Hızlı doğru tarafsız haberciliğin merkezi

17 Nisan 2021 - 03:35

TÜKETİCİ HAKLARI

TÜKETİCİ HAKLARI
Son Güncelleme :

26 Şubat 2021 - 12:12

İnsanlık tarihinde üretimin zirveye ulaştığı, gün geçtikçe çeşitliliğin arttığı bir yüzyıldayız. Buna bağlı olarak tüketimimiz de katlanarak artmakta. Bu noktada hepimizin çok iyi bilmesi gereken, haklarımızı koruma altına alan Tüketici Hakları Kanunu bulunmaktadır. Bu yazımda sizlere daha çok hukuki içerik sunacağım. Tüketim konusundaki bütün haklarımızı içeren, anlaşmazlıklarımızın çözümü için gerekli tüm yol ve yöntemleri gösteren bir yazı olacak. Hazırsanız başlayalım, Satıcı, malı satış sözleşmesine uygun olarak sizlere teslim etmek zorundadır. Satımdan sonra altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir ve bu durumda malın ayıpsız olduğunun ispatı size değil, satıcıya aittir. Malın ayıplı olduğu hallerde; a)Sözleşmeden dönme b) Ayıp oranında indirim isteme, c) Satılanın ücretsiz onarılmasını isteme, ç) Misli ile değiştirilmesini isteme gibi seçimlik haklarınız bulunmaktadır. Satıcı, sizin tercih ettiğiniz bu taleplerden birini yerine getirmek zorundadır. Tüketici Hakları Kanununda koruma altına alınan sadece bir mal satımı değildir hizmet de olabilir. Ayıplı maldan ve kusurlu hizmetten sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, iki yıllık zamanaşımına tabidir. Bu süre konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda taşınmazın teslim tarihinden itibaren beş yıldır. İkinci el satışlarda bir yıldan, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallarda ise üç yıldan az olamaz. Yine Tüketici Hakları Kanununda düzenlenmiş olan taksitle satış sözleşmesi yazılı olarak kurulmadıkça geçerli olmaz. Ve sizlerin, yedi gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden taksitle satış sözleşmesinden cayma hakkınız bulunmaktadır. İnternet üzerinden veya diğer iletişim araçları ile aldığımız tüm ürünlerin satışı mesafeli sözleşme ile kurulur. Satıcı, sizin siparişinizin kendisine ulaştığı andan itibaren taahhüt edilen süre içinde edimini yerine getirmelidir. Satıcının otuz günlük süre içinde edimini yerine getirmemesi durumunda sözleşmeyi feshedebilirsiniz ve on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahipsiziniz. Ön ödemeli konut satış sözleşmesi, sizin taşınmazın bedelini önceden ödemeyi, satıcının da bedelin ödenmesinden sonra taşınmazı size devir veya teslim etmeyi üstlendiği sözleşmedir. Yapı ruhsatı alınmadan, sizle bu sözleşme yapılamaz. Ve bu konut satışının tapuya tescil edilmesi, sözleşmenin ise noterde yapılması zorunludur. Böylece satıcı, sonradan sözleşmenin geçersizliğini sizin aleyhine olacak şekilde ileri süremez. Sizler, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin bu sözleşmeden cayma hakkına sahipsiniz. Ön ödemeli konut satışında devir veya teslim süresi sözleşme tarihinden itibaren otuz altı ayı geçemez. Ve yirmi dört aya kadar sizin herhangi bir gerekçe göstermeden sözleşmeden dönme hakkınız mevcuttur. . Abonelik sözleşmelerinde ise belirsiz süreli veya bir yıldan daha uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden istediğiniz zaman feshetme hakkına sahipsiniz. Konut finansmanı sözleşmeleri, Kredi kartı sözleşmeleri, Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri, Paket tur sözleşmeleri de Tüketici Hakları Kanununda düzenlenmiştir Bunun yanında Tüketici Hakları Kanunu ile yasaklanan hususlar da mevcuttur. Piramit Satış ve Haksız Rekabet konuları bunlardan birkaçıdır. Piramit satış; katılımcılarına bir miktar para veya malvarlığı ortaya koymak karşılığında, sisteme aynı şartlar altında başka katılımcılar bulma koşuluyla bir para veya malvarlığı kazancı ümidi veren ve gerçekçi olmayan kazanç beklentisi sistemidir. Piramit satış sisteminin kurulması, yayılması veya tavsiye edilmesi yasaktır. Kısa ve kolay yoldan kazanç vadeden bu uygulamanın yasak olduğu çok bilinmiyor ancak Tüketici Hakları Kanunu bu konuda düzenlemeye gitmiştir. Mümkün olduğunca uzak durmanızı tavsiye ederim. Aynı şekilde aldatıcı veya saldırgan nitelikte olan uygulamalar haksız ticari uygulama olarak kabul ediliyor. Düzenleme altına alınan bu konuda, tüketiciye yönelik haksız ticari uygulamalar yasaktır. Bu anlamda karşılaştığınız tüm problemlerin çözümü için birden çok yol ve yöntem bulunmaktadır. Şimdi ister şahsınız olarak, ister Avukatınız aracılığıyla izlemeniz gereken bu yol ve yöntemlerin birkaçından bahsedeceğim: Alo 175 Tüketici Danışma Hattı, bizlerin karşılaştığı sorunlara ilişkin çözüm yollarının sunulduğu “bir çağrı merkezi” olarak hizmet vermektedir. Aynı zamanda Tüketici Hakem Heyetleri oluşan itilafları çözüme kavuşturmak amacıyla tüm il ve ilçelerde mevcut bulunmaktadır. Şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) (https://tuketicisikayeti.ticaret.gov.tr) ile tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılabilir. Bu itibarla, tüketici hakem heyetlerine sözlü başvuru yapılamamaktadır. Bu kapsamda 2021 yılı için; büyükşehir belediyesi statüsünde olmayan illerde değeri 11.330 Türk Lirası’nın altında bulunan uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetlerine, büyükşehir belediyesi statüsünde bulunan illerde ise 7.550 Türk Lirası ile 11.330 Türk Lirası arasındaki uyuşmazlıklarda il tüketici hakem heyetlerine ve değeri 7.550 Türk Lirası’nın altında bulunan uyuşmazlıklar için ilçe tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılması zorunludur. 2021 yılı için, 11.330 Türk Lirası ve üzerindeki uyuşmazlıkların karara bağlanması amacıyla tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz. Söz konusu uyuşmazlıkların sırasıyla dava şartı arabuluculuk müessesesine ve tüketici mahkemelerine; tüketici mahkemeleri bulunmayan yerlerde ise asliye hukuk mahkemelerine başvurulması gerekmektedir.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.